
Als je een webwinkel hebt gestart moet deze voldoen aan een heleboel regels. Hieronder zet ik een aantal van de belangrijkste regels op een rijtje:
- De klant moet de mogelijkheid hebben om de bestelling binnen 14 dagen terug te kunnen sturen. Daar geldt ook bij dat dan binnen 14 dagen het volledige aankoopbedrag inclusief verzendkosten moeten worden terugbetaald. De retourkosten hoeven niet worden terugbetaald. Ook moet de webwinkelondernemer een formulier bijvoegen waar de aankoop mee afgezien kan worden.
- De klant hoeft maximaal 50% vooruit te betalen
- Je moet algemene voorwaarden op je webwinkel hebben staan.
- Je moet een privacy policy op je webwinkel hebben. Deze moet inhouden:
- Welke persoonsgegevens er worden verwerkt
- De gegevens van de webwinkelondernemer
- Hoe je de beveiliging hebt geregeld
- Dat de klant recht heeft op verwijdering en inzage van zijn / haar gegevens
- Je mag nooit zomaar betaalde extraatjes aan de factuur toevoegen. De klant moet hier eerst toestemming voor geven door bijvoorbeeld een vinkje te moeten aanklikken.
5.2 Hoe stel je een factuur op?
In tegenstelling tot een offerte gelden er strenge regels waar een factuur aan moet voldoen. Zo moeten er ten minste deze gegevens op staan:
- Adres van de opdrachtgever en de naam
- Factuur moet met eigen logo en adresgegevens worden verzonden
- Datum en plaats
- Factuurnummer (oplopend!)
- Periode (bijv. september 2016) waarin het werk plaatsvond (dienst)
- Klantnummer (elke klant heeft een eigen nummer)
- Onderwerp factuur (welke dienst / product)
- Posten onder elkaar en bijbehorend bedrag
- Betalingstermijn (indien noodzakelijk)
- Annuleringstermijn (bijv. binnen 8 dagen)
- IBAN en BIC
- KvK- en btw-nummer
Voorbeeldfactuur: zie hieronder.
Maak jouw eigen website met JouwWeb