1.1 Achtergrond en aanleiding

Het zit al sinds vroeger in mijn bloed dat ik altijd al geld aan het verdienen was. Ik ben altijd een ondernemend persoon geweest. Vroeger verkocht ik bijvoorbeeld aarbeienplantjes aan de deuren van mensen of ging ik er op uit om recepten te verkopen. Nu werk ik momenteel al zo’n vier en een half jaar in de supermarkt, eerst vakkenvullen en nu achter de kassa. Ik merk ook dat ik in het dagelijks leven het heel interessant vindt hoe bedrijven in elkaar zitten en hoe ik de bedrijfsprocessen kan verberen. Vaak vraag ik mij af hoe de winkelstraten er in de toekomst uit zullen zien, omdat de manier waarop we winkelen sterk aan het veranderen is. Misschien dat er over 20 jaar helemaal geen winkels meer zijn. Wie weet. Toch denk ik persoonlijk dat winkels nooit helemaal zullen verdwijnen omdat mensen toch hun gekochte producten meteen mee naar huis willen nemen, ze de producten eerst willen bekijken voordat ze iets kopen en graag een persoonlijk aanspreekpunt willen houden voor het geval van een defect. Ik heb voor het onderwerp webwinkel starten gekozen omdat het mij erg intrigeert hoe het starten van een webwinkel in zijn gang gaat. Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar de regelgeving, hoe je een website online zet, de marketing doet, en hoe je perfecte mix kunt maken tussen fysieke winkel en webwinkel. Misschien dat we over een aantal jaar wel “virtueel” shoppen! We bekijken het product dan in de winkel en bestellen het vervolgens online, en het wordt dezelfde avond al bezorgd.

1.2 De geschiedenis van webwinkels

 

Het was pas sinds de jaren 90’ mogelijk om online te winkelen. De eerste webwinkel was de fastfoodketen Pizzahut die pizza’s online verkocht. In 1999 opende Bol.com zijn deuren, wat nu de grootste online webwinkel van Nederland is. Tegenwoordig zijn kleding, reizen, en sportartikelen de meest populaire artikelen die in webwinkels worden gekocht. Rond 1994 begon het kopen met creditcards op te komen. Ook opent de eerste online bank in 1994. In 1995 werd Amazon.com opgericht, nu een van de grootste webwinkels in de Verenigde Staten.  Eerst werden daar boeken verkocht, maar nu veel andere producten uit alle verschillende categorieën. In 2001 begon Apple met de online muziekwinkel. Vanaf begin 2000 begint alles erg snel te gaan. In 2005 wordt YouTube geopend.

Het shoppen op internet is in grote opkomst. Nu al wordt er per jaar volgens Thuiswinkel.org voor ongeveer 14 miljard euro1  alleen al in Nederland online gewinkeld. De ene helft ging naar producten die online werden aangeschaft, de andere helft ging naar diensten. In de toekomst verwacht onderzoeksbureau Roland Berger dat de online markt de komende 15 jaar met maar liefst zo’n 700 procent2 zal gaan groeien.

 

1.3 Probleemstelling en onderzoeksvragen

De probleemstelling van dit eindwerkstuk is:

Hoe kan ik een ideale webshop bouwen zodat ik mijn doelgroep (imkers, consumenten die honing kopen) het beste aanspreek?

Door de volgende vragen te beantwoorden zal ik proberen een antwoord te vinden op deze probleemstelling:

  1. Wat is mijn doel met het opzetten van mijn webshop? Bijv. winst of tevreden klanten?
  2. Welke kennis heb je nodig om een webshop te starten?
  3. Hoe moet ik een marktonderzoek doen?
  4. Wat voor een startkapitaal heb ik nodig?
  5. Wat houdt de administratie precies in?
  6. Aan welke wetgeving moet een webshop voldoen? Wat zijn de regels voor het verkopen van
  7. Waar wil ik mensen mee verder helpen? Wat verkoopt mijn webshop?
  8. Welke ontwikkelingen maakt mijn webshop relevant?
    1. Wat geef ik extra in vergelijking met andere webshops?
  9. Wie zijn de concurrenten van mijn webshop?
  10. Wat wordt de bedrijfsvorm?
  11. Ga ik samenwerken met andere mensen?

Deze onderzoeksvragen zal ik in de volgende hoofdstukken uitwerken. 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb